Galeria
Dessins Circonstanciels II
Technika: olej
Szerokość: 31cm
Wysokość: 44cm
Seria około 20 prac Tomka Kawiaka, powstałych w latach siedemdziesiątych w Paryżu, nazywa się po francusku „Dessins Circonstanciels”. To znaczy, że narzędzia pracy artysty – ołówek, kredki, pędzel, tuby farb… – są przytwierdzone sznurkiem w centrum, lub w odpowiednich miejscach obrazu, na wyznaczonym promieniu, mierzonym linijką – ekierką – metrem – kompasem. Poruszają się one jak „na smyczy” zostawiając ślady na obrazie. Sam obraz jest zbudowany z grubego kartonu (2 cm grubości, oklejonego specjalnym papierem). Po zostawieniu śladów narzędzia są inkrustowane w obrazie, zostają w nim na wieczność, potwierdzając ich funkcję i zużycie. Seria tych prac została wystawiona po raz pierwszy w 1976 roku w Galerii Blu w Rzymie, następnie w Galerii Primo Piano w Mediolanie, oraz w w 1977 roku w Studio Francia Pisani we Florencji. Po przyjeździe do Paryża była to pierwsza seria prac malarskich Tomka Kawiaka. Są to rozważania na temat narzędzi malarskich, systemu metrycznego (wzorzec metra znajduje się w muzeum w Sèvres pod Paryżem). Była to jak gdyby chęć rozpoczęcia wszystkiego od „początku”. Potem przyszły serie obserwacji zbiegania się materii (gliny i jej wypalania), śladów fotograficznych pod tytułem „Chwile Tomaszowe”, które doprowadziły do realizacji serii cegieł „Brickwork” wypalanych z ceramiki, następnie rozwożonych po całym świecie i zostawianych w różnych ciekawych miejscach naszej planety.
Tomek Kawiak